Monday, April 1, 2013

*CS 7 : Ikhtilat di Alam Maya*

بسم الله الرحمن الرحيم و استغفر الله 
 "Ku serahkan segalanya hanya kepada-Mu Duhai Pemilik Cintaku..."

Poster Citra Siswi kali ke-7 (alhamdulillah), Special sempena minggu Biah Solehah.
Ke Arah Membina Generasi Soleh & Musleh. Muslimat yang mencintai ilmu :)

❀.。.:* Kupasan Citra Siswi sempena Minggu Biah Solehah *.:。.❀

# 29 Mac 2013
# DK2FPI
# Ukhti Sarah Azizul (finalis Solehah)

Persoalan : Bagaimana kita ingin menjadi wanita @ lelaki yang diredhai Allah di alam maya?

Ikhtilat ialah percampuran/pergaulan manakala alam maya ialah laman sosial untuk kita berinteraksi tanpa face to face. Sebenarnya, alam maya lagi banyak fitnah kerana kita susah nak kawal dan berhadapan dengan ramai orang yang kita tak kenal. Alam maya juga adalah wasilah terbaik yang cukup besar sebagai medan untuk kita menyampaikan dakwah.

Apa sahaja yang kita tulis, rakaman itu adalah bukti apa yang kita lakukan. Pastinya kita akan dipertanggungjwabkan dengan apa yang telah kita lakukan. Kita adalah duta agama! Duta Islam! Takut-takut susun atur perkataan, persoalan-persoalan yang bermain di fikiran rakan-rakan kita akhirnya dijawab oleh syaitan jadi fitnah kepada diri kita dan agama. Ya, kadangkala kita alpa, leka! Tanpa kita sedar, kita tidak bersedia dengan ujian yang Allah berikan natijah daripada apa yang telah kita lakukan.

'Sharing is Caring' daripada Ukhti Sarah Azizul :

1. JAGA PENYEBARAN POSTER @ BERITA. Sebelum kita menyebarkan sesuatu perkara, selidiklah dahulu. Jangan bila ditanya tentang perkara itu kita menjawab tidak tahu. Takut-takut perkara itu tidak benar dan natijahnya kita telah menyebarkan fitnah.
2. JAGA GAYA BAHASA PENULISAN kerana melalui penulisan orang dapat kenal diri kita bagaimana. Bila kita tulis sesuatu, kita telah berniat dan itulah diri kita. Tulisan mencerminkan adakah kita ini muslimin/muslimat yang hebat atau sebaliknya. Perlu kita tahu sebelum menulis, siapa yang akan baca? Berapa umur mereka? Bagaimana latarbelakang pendidikan mereka?
3. PENGGUNAAN GAMBAR-GAMBAR YANG SESUAI di laman sosial terutamanya di fb. Profile picture kita juga melambangkan diri kita, apa yang ada di fb kita, seumuanya terzahir di situ.
4. HIPOKRIT DI ALAM MAYA @ DI LUAR. Hanya kita yang boleh menilai sebab kita yang tahu apa yang ada di hati kita selain Allah. Kita baik di alam maya tetapi di luar bagimana?
5. JAGA KARISAMA DIRI. Tanpa sedar, ramai yang sedang memerhatikan kita di alam maya. Tanpa sedar, mungkin juga kita ini menjadi qudwah buat mereka. Tanpa sedar, kita telah menyebarkan dakwah kepada mereka.
6. KAWAL APA YANG KITA NAK CERITA. Tidak semua perkara perlu kita ceritakan dan kongsikan dengan semua. Fikirkan juga apa orang lain kata takut-takut ianya menjadi fitnah kepada kita dan yang paling dikhuatiri menjadi fitnah pada agama.

Buat sahabat-sahabat semua, 
Kalian adalah duta agama Islam!
Kalian penyambung rantai perjuangan Rasulullah!
Kalian adalah penggerak Biah Solehah!
Kalian penegak daulah Islamiah!
Kalian muslimin/muslimat hebat yang dicintai Allah!

InsyaAllah, biiznillah.
"Be An Excellent Muslimah"

Cinta ilmu, Cinta Ulama, Allah & Rasul Cinta Agung.

#sollu 'ala Nabiy#


20 J' Awal 1434H
3.15 p.m.
Kolej Antarabangsa Ibu Zain. UKM.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...