Friday, January 3, 2014

sandaran ukhwah

بسم الله الرحمن الرحيم و استغفر الله
 "Ku serahkan segalanya hanya kepada-Mu Duhai Pemilik Cintaku..."

Hasan al-Banna menjadikan ukhwah sebagai salah satu rukun bai'at yang semuanya berjumlah 10 rukun. Beliau menjelaskan makna ukhwah ialah: "Berbagai hati dan jiwa terikat dalam ikatan akidah, sedangkan akidah merupakan ikatan yang paling kuat dan tinggi. Ukhwah adalah saudara iman sedangkan perpecahan adalah saudara kekafiran. kekuatan paling minimum adalah persatuan sedangkan persatuan tidak mungkin wujud tanpa cinta. Tingkatan cinta paling rendah adalah hati yang tulus sedangkan tingkatan cinta yang paling tinggi adalah sikap mengutamakan orang lain (itsar)."

Duhai sahabat, ukhwah itu akan terasa indah jika kita tautkan bersama cinta kepadaNya. Kata Syeikh Ibnu 'Atha'illah:

"لا تصحب من لا ينهضك حاله ولا يدلك على الله مقاله"

Maksudnya: Janganlah engkau bersahabat dengan orang yang keadaannya tidak membangkitkan semangatmu dan pembicaraannya tidak membimbingmu ke jalan Allah.

Seorang sahabat bertanya kepada Rasulullah s.a.w. "Siapakah yang menjadi sahabat yang paling baik bagi kami?" Baginda menjawab, "Seseorang yang apabila kamu memandangnya, kamu teringat akan Allah. Apabila kamu mendengar percakapannya, pengetahuan kamu bertambah. Apabila kamu melihat kelakuannya, kamu teringat pada kehidupan Akhirat..."

Ketahilah, tingkat ukhwah ada 3. Tingkat yang paling rendah ialah berlapang dada manakala tingkat ukhwah yang tertinggi ialah itsar (mengutamakan orang lain). Antara keduanya ada lagi satu tingkat ukhwah iaitu kesamarataan.

Atas kanvas oren itu ---->>> 
Indahnya ukhwah bersulamkan cinta Ilahi.
Disaluti tarbiah atas jalan dakwah yang penuh mehnah.
Semoga halawatul ukhwah ini bisa membawa halawatul iman.
InsyaAllah...
ukhuwwah itu. tempat untuk saling bersandar tika lemah. tempat bermuhasabah waktu tersalah arah. tempat cerminan sahabat untuk berubah.


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...