Friday, November 11, 2011

Bukan salah kamu...~

"Ku serahkan segalanya hanya kepada-Mu Duhai Pemilik Cintaku..."

Kerap kali wanita muslimah menyalah-nyalahkan diri sendiri bila ada kaum Adam yang menyatakan perasaan ataupun menunujukkan minat pada dirinya. Lantas terlahirlah di bibirnya :

“Ya Allah, aku sudah menjadi fitnah pada diri mereka…” lalu dihukum dirinya dengan mengatakan bahawa dia bukanlah wanita yang baik.

Adakah itu salah kita? Salah kita sebagai wanita muslimah yang sedang berusaha untuk menjaga diri? Jadi apakah yang perlu kita lakukan?

Duhai Wanita Muslimah, usahlah menghukum diri kamu jika kaum Adam terjatuh hati pada kamu kerana agama yang ada padamu. Kerana cinta yang hadir dalam diri mereka itu bukan kamu yang berikan juga bukan salah kamu. Itu hanyalah ujian dari Allah untuk menguji keikhlasan kamu beramal dengan ilmu yang ada pada dirimu. Ingat! Jangan kamu hukum diri hanya kerana kamu menganggap kamu gagal menjaga diri kamu! Usahlah kamu rasa putus asa untuk menjadi wanita solehah! Sedarlah semakin mantap imanmu, semakin besar ujian Allah yang akan diberikan-Nya kepadamu. Ayat al-Quran turut menjelaskan bahawa ujian itu setanding dengan kemampuan seseorang. (2:286) Kemampuan itu jelas bererti ilmu dan iman yang ada dalam diri.

Oleh itu, perkasakanlah dirimu dengan tarbiyyah dan amal soleh. Berlagak seperti biasa sahaja dengan mereka dan jaga tingkah lakumu agar mereka tidak terpesona dengan suaramu yang manja atau karenahmu yang keanak-anakan dan seyumanmu yang mempesonakan. Jika boleh, bersikap tegaslah dengan dirimu sendiri di hadapan mereka. Jagalah dirimu dengan sebaik-baiknya dan berusahalah untuk tidak menjadi fitnah buat mereka.

Salam Mujahadah buat gadis-gadis solehah!

Allahu Ta'ala A'alam...

4 comments:

rimbunhijau said...

salam mujahadah deejay :)

~ itQaN SyaBiQ ~ said...

salam mujahadah juga buat ima...^_^

~H.u.r a.L 'a.i.N~ said...

syukran utk post ini..
rindu dj >_<

~ itQaN SyaBiQ ~ said...

afwan ya ukhti hebibati.
yati, mujahadah!!
rindu yati sgt2 tw.(-_^)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...