Tuesday, January 25, 2011

Perlukah STAM ?

Hari-hari yang ana lalui terasa kosong. Rindu rasanya nak belajar balik! Nak menadah kitab-kitab lughah dan kamus besar kesayangan ana juga jumpa Ustaz Bahar dan Ustazah Thuwaibah untuk minta penjelasan lanjut apa-apa yang tidak ana fahami. Hingga sekarang ana hanya mampu untuk memandang sahaja kitab-kitab itu, tidak mampu lagi untuk menyentuhnya apatah lagi membukanya. Ya, ana sangat inginkannya semula saat itu. Tika mana belajar bersama dengan sahabat-sahabat, banyak kenangan. Kadang-kadang tika ana menerangkan ada yang sampai tertidur-tidur dan minta mengulangnya semula. Pantang jika ana minta buat tadribat, ada sahaja yang tersengih sambil matanya terkebil-kebil. Faham benar ana dan itu tandanya sahabat2 ter'chenta' ana ni tak nak buat dan minta ana untuk tuliskan jawapannya. "hmm sabar jelah..." tapi itulah kenangan-kenangan yang amat bermakna bagi ana. Itu belum lagi...

"Lau enta rijal ana 'pang'! Laisa muraja'ah! Laisa mumarisah!" 

Dialog ustaz Bahar yang paling tidak dapat ana lupakan. Kata2 itu ditujukan pada ana ketika ana tidak dapat menjawab pertanyaan ustaz sambil tangannya begitu hampir untuk menyinggah ke pipi ana. Hingga kini ana masih ingat bait itu, bukan kerana dendam tapi ana rasa begitu bertuah kerana pada masa itu ramai sahabat2 yang lain tidak dapat menjawab, mengapa ana sorang sahaja yang kena marah? Jazakallah ya ustaz. Kata2 ustaz itu menyedarkan ana untuk lebih mumarisah dan muraja'ah.

Jadi, tika mana ana kini termangu-mangu seorang diri. Muncul hasrat itu, hasrat yang telah lama ana simpan. Bait kata-kata Achik Anum yang kini berada di Mansuorah membuatkan ana semakin tekad.

"Kak, isi la borang STAM..."

"Ok..."

"Kak, achik serius ni... akak isi ye."

"InsyaAllah..."

"Ala achik tau, kakak takkan isi punya kakak isi tau!"

"Hehe...mana achik tau ni?"

Ana tersengih mendengar jawapan achik. Sememangnya pun, achik memang faham benar fe'el ana. Ana memang inginkannya dan memang itu keinginan ana sejak dulu tapi bagaimana dengan respond abah?

"Achik sebenarnya ada niat ...."

Dan tidak perlulah ana ceritakannya di sini. Itu rahsia antara kami berdua. Namun, kesungguhan achik membuatkan ana tekad. Ana tidak kisah pasal umur, tidak kisah apa orang kata yang penting ana nak ilmu itu. Selama 9 bulan ini mungkin ia merupakan titik permulaan bagi ana untuk bangkit semula... Siapa tahu?

Respond abah ketika melihat ana begitu semangat mencari maklumat pasal STAM di internet..

"Ait kak... orang lain dah sampai Mesir kakak baru nak daftar periksa, tula dulu abah suruh ambik tak nak. kakak nak pi Mesir ke?"

Ana melemparkan senyuman yang paling manis untuk abah kesayangan. Ana kira satu senyuman yang punya makna tersendiri.

"Kakak cuba-cuba je bah... mana tau ada rezeki, bi iznillah InsyaAllah...~"

5 comments:

zikrulmaut said...

usia bkn penghalang dlm menimba ilmu mahukan pengalaman..

yg penting sejauh mana kita manfaatkan usia itu dlm menggapai redhaNya..

QURRATULAIN said...

ahsanti dijah!
kputusan yg baik..ana kagum dgn smangat enti..
biarlah org ckp apa yg penting kita yakin..
dn ana di sini sntiasa mnyokong setiap langkahmu..
=)

ana rindu sgt dgn ustaz bahar dn ustzh thuwaibah..=(

~ itQaN SyaBiQ ~ said...

zikrulmaut> btul tu ya ukht... cuma kdg2 kta sbg insan hny pndg pd ilmu duniawi...

moga kita betulkn niat dlm mengutip mutiara ilmuNYA... Stadi 4 DEEN!! InsyaAllah~


qurratulain> Jazakillah khoir ats sokongan enti.
Sgguh mum, ana rasa kuat sbb ada shbt mcm enti!

2la, terngiang-ngiang kta2 guru2 kesayangan kita kn..

dAk aDAb said...

dj..kte sokong ape pon keputusan dj..

moga ada hikmahNya..xkisah la apa yang orang kata..
usia dh lanjut ke, dah lambat ke..baru nk amk stam nk pergi msir..
meski berliku jalan menuntut ilmu, pasti ada hikmah disebaliknya..

moga Allah memberi kekuatan kepada dj.. kalo nk minta bantuan apa2 kte sedia membantu.. =)

~ itQaN SyaBiQ ~ said...

dak adab> jazakillah khoir! seronok ada shbt mcm dak adab!

insyaAllah pastinya ana perlukan bantuan dari enti!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...