Monday, June 18, 2012

Kubah putih itu!

بسم الله الرحمن الرحيم و استغفر الله 
 "Ku serahkan segalanya hanya kepada-Mu Duhai Pemilik Cintaku..."


Ada peristiwa di sebalik kubah putih itu...~ with k.bida & mira

"Rindunya pada bumi barakah walaupun tidak pernah ke sana... waaa~ teringin sgt!"

Alhamdulillah... beberpa hari lepas ana diberi peluang untuk berada di Yayasan al-Jenderami untuk sambutan maulid ar-rasul. Majlisnya sangat sederhana, namun ketenangan semasa berada di sana... Subhanallah. Acapkali terkeluar di bibir ini,"Bestnya! Syoknya dok kat sini!" 

Kemudian pastinya ditegur oleh naqibah ana, "Syukur dik dengan apa yang kita miliki..." 

Akhirnya ana tersenyum malu sambil mengangguk tanda mengiyakan. Namun jauh di sudut hati, hanya Allah yang tahu bagaimana perasaan tika itu.

Allahu Akbar! Ramainya muslimin muslimat di sana. Bersama warga emas, kaum ibu dan anak-anak kecil, suasana sangat-sangat meriah. Diiringi pula dengan qasidah2 dan selawat memuji Rasulillah s.a.w. Subhanalllah... "Bersyukurnya aku dengan kurniaanMu Tuhan kerana walaupun tidak selalu, sekurang-kurangnya aku pernah merasai betapa ni'matnya berada dalam majlis memperingatiMu."

Ana berasa malu sendiri. Ketika tercari-cari helaian demi helaian sambil mulut terkumat-kamit kononnya berzikir, suara ana... sudah pastinya tidak kedengaran, baca pun merangkak-rangkak. Teruja dengan anak-anak kecil di sana seusia 3-4 tahun, yang sudah mampu menghafal dan membaca dengan lancar zikir2 yang dibaca. Allah... malu sungguh ana dengan mereka. Dengan Allah apatah lagi. Sungguh, diri ini sering alpa & leka.


Suasana sekitar majlis sambutan maulid di Yayasan al-Jenderami

   




Sedikit perkongsian daripada Tuan Guru Haji Hafidz bin Selamat di Yayasan al-Jenderami. Beliau mengatakan : "Mengapa umat Islam berpecah? >> kerana mereka memperbesarkan perkara-perkara yg tidak perlu dibesarkan~ Apakah perkara yg perlu dibesarkan? >> iaitu Rasulullah s.a.w. Bagaimana? >> dengan meletakkn al-Quran & sunnah dlm kehidupannya..."

Katanya lagi, "Jika Rasulullah tidak ada, maka takkan ada Israk Mikraj, takkan ada perintah solat..."

Banyak lagi perkara yang beliau kongsikan dengan kami. InsyaAllah akan ana update pada post biiznillah.

Setelah tamat majlis, kami berempat ke gerai jualan di perkarangan masjid Yayasan al-Jenderami. Sedang asyik memilih minyak wangi yg berkenan bersama naqibah ana, tiba-tiba pak cik yang menjual itu pun bertanya pada kami.

"Kamu tahu bagaimana sepatutnya cara muslimat pakai minyak wangi? Ada ustaz2 ajar?"

Kami hanya menggeleng, beliau menyambung :

"Mula-mula, sapukan minyak wangi tersebut pada sapu tangan atau yang seumpamanya (bukan pada pakaian atau anggota badan). Sekiranya ada muslimin yang terbau sehingga menimbulkan fitnah, buangkan sapu tangan yang disapu minyak wangi tadi..."

Alhamdulillah, dapat ilmu baru. Harap perkongsian ana memberi manfaat pada semua.


Berpeluang berusrah hanya berdua seusai solat subuh dengan naqibah tercinta berasa sangat bertuah. Naqibah ana ni sangat cintakan ilmu dan sedikit sebanyak ana cuba belajar menanam rasa cinta kepada ilmu itu daripadanya. InsyaAllah, semoga ukhwah kami berkekalan hingga ke Syurga biiznillah.

Jazakumullah buat keluarga roomate tersayang, Ila yang sudi menumpangkan kami tidur. 
Terima kasih kepada Ila, Mira & k.Bida kerana sudi bersama-sama ana merealisasikan impian. :)
Ada lagi satu impian yang belum tercapai, harap kita dapat bersama-sama lagi!
Percutian yang sangat-sangat menarik! 
Tersenyum sendirian bila teringat semula peristiwa kita bersama di malam hari.
Kenangan yang sangat indah sepanjang berukhwah dengan kalian semua!


Uhibbukum fillah...
Hamdan wa syukran Lillah~

4 comments:

haru_maki said...

^___________^ seronoknye baca! subhanallah. kat mana ni akak?

~ itQaN SyaBiQ ~ said...

Alhamdulillah seronok sgt kt sni biela.. kt yayasan al-jenderami, bangi..dlm 10-15 min je dr ukm. dok sne lg best kn?byk mjlis ilmu dr masyaikh

عابدًا بنت دحالن said...

Assalamualaykum.

kenangan yang sangat indah. tak mampu nak jelaskan dengan kata2 Subhanallah, Alhamdulillah.

rindu nak ke sana lagi... bila teringat al-jenderami mesti teringat kat dijah dan lain2... Allah...

mudah2an direzekikan lagi ke sana =)

~ itQaN SyaBiQ ~ said...

Waslm k.abida.

u are the best sister. Alhamdulillah diperkenalkan dgn shbt n kakak spt akk. byk yg dpt belajar.

kenangan yg sgt indah~

InsyaAllah kak :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...