Monday, August 15, 2011

Ragam mereka...~

Bi bismillah wa astargfirullah 'ala kulli zanbin....~

Hari ke-15 di bulan barakah, bulan mulia. Ramadhan Syahrut Taghyir! Tapi, ana merasakan ada perkara yg tidak kena pada diri ini. Mungkin tiada anjakan paradigma dalam beribadah & ana tidak berusaha untuk itu. "Ya Allah... ampunilah hambaMu ini dan rahmatilah daku dan keluargaku serta seluruh umat islam."

Rutin ana masih seperti biasa, sejak mulanya cuti hingga kini. Tidak berubah. Setiap pagi ana akan berjalan kaki ke tempat kerja. Dikelilingi kanak-kanak samada sewaktu tusyen, tika kelas mengaji au di rumah adakalanya meguji kesabaran. Acapkali itu, ana pasti akan teringat "SABAR ITU SEPARUH DARI IMAN". Hati ana terpujuk dan akhirnya lega sendiri.

Alhamdulillah... Usrah berjalan seperti biasa. Saban minggu akak-akak kesayangan pasti datang menjenguk adiknya yang tercinta ni. Rasa sungguh bahagia walau liqa' kami hanya sebentar cuma. Kerinduan yang mula menjalar di jasad kepada sahabat-sahabat dan para akhowat turut terubat dengan kehadiran mereka. Sekurang-kurangnya dapat juga diri ini berbicara tentang agama, tentang ummah. Alhamdulillah...

Erm... tentang suasana berbuka puasa di rumah ana pula, mungkin kalian sudah maklum. Gamatnya teramat! Kadang-kadang malu jugak dengan jiran-jiran tapi lumrahlah jikalau satu rumah ada 10 orang anak, meriahnya usah dicerita. Cuma apa yang ana kagum dengan adik-adik ana ni, mereka tidak pernah berkira dalam soal makan. Nak mintak ayam percik ke, kfc ke, pizza ke... tak de semua tu. Mereka juga tidak pula meragam nak ke bazar ramadhan. Apa yang dihidang dan dimasak itulah mereka makan. Cumanya kuantiti setiap orang kena sama. Wajib! Jika tidak pasti ada saja yang terbalik dan apa yang seronoknya tiap hari pasti juadah yang dihidang licin. Alhamdulillah... Lagi satu, mereka juga tidak kisah jikalau abah belikan barang yang murah au second. Asalkan barang itu boleh guna. dan wajib semua orang kena dapat! Aish... macam-macam! Begitulah ragam adik-adik kesayangan ana ni.

Apa lagi ye yang ana nak cerita? Tiba-tiba ana rindu pula pada seseorang. Seseorang yang saling kami berkongsi duka dan gelak ketawa, seseorang yang sentiasa memahami tika air mata ini jatuh berguguran tanpa perlu diberitahu, seseorang yang itu dan ini. Jikalau dulu pantang jumpa pasti nak bertekak, pantang jumpa ada saja benda yang nak digaduhkan, pantang jumpa ada saja benda yang nak direbutkan.

Kapan ya kau mau pulang, dik? 
Moga 'bumi waqafan' banyak mengajar & mendidikmu sayang...~

Allahu Ta'ala A'alam...


"Semoga satu hari nanti kalian bisa menjadi 'alim ulama'... insyaAllah~


 "Ya Allah, moga kami semua menjadi anak yang soleh & solehah..."


3 comments:

analisiszikri said...

ragam mereka melengkapi hidup. kan kak..

~H.u.r a.L 'a.i.N~ said...

adik2
sape yg tak sayang kn?walau mcm2 ragamnya.
usrah dgn kak ayu ke?

~ itQaN SyaBiQ ~ said...

analisiszikri> betul nis. klu marah2 tu, marah syg

hurul'ain> yup, mcm ytie kakak mithali kn?he

xla... k ayu jauh, dh jrg cntct. klu jmpe pun time ade prgrm besar je

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...