Monday, July 11, 2011

Keliru...~

Bi bismillah wa astarghfirullah 'ala kulli zanbin...~

Menghitung hari demi hari, terasa kerdilnya diri ini. Betapa cetek ilmu yang ana miliki. Itu tak tahu, ini tak pasti. Segala perkara di sekeliling ana, masih lagi keliru. Mana yang betul, mana yang salah? Siapa yang betul dan siapa yang salah?  Allah... kerdil dan hinanya hambaMU ini.

 Sms dari sahabat tercinta di 'bumi huffaz', Darul Quran bermain-main di minda,

"Saya merenung sendirian, ternyata saya sentiasa bersyarat dengan Allah... Saya bagi syarat hanya orang tertentu saya hormat, saya bagi syarat hanya solat tertentu waktunya saya tepat, saya bagi syarat hanya ketika susah saya berdoa penuh berharap... seolah-olah Allah hamba dan saya yang berkuasa. Saya berfikir, kalaulah Allah beri syarat pada saya 'Kalau solat khusyuk baru dapat rezeki, kalau bersedekah baru dapat melihat, kalau itu dan kalau ini'.
Apakah yang akan terjadi pada saya jika gagal penuhi syarat2NYA ??"

Ya Allah...
Betapa faqir dan lemahnya hambaMU ini
Sudilah Kau pandang hambaMu
Untuk meraih meraih cinta & kasih sayangMu

Ya Rabb...
Usahlah Kau lempari aku ke lembah hina
Jalan kepura-puraan & penuh dusta
Bimbinglah aku, kasihilah aku
Dalam menuju kehidupan mardhatillah...~

Allahu Ta'ala A'alam.

2 comments:

zikri said...

hidup bersyarat dengan syariat,bukan?

itqansyabiq said...

Ya, betul tu nis. Syarat berlandaskan syariat pastiny hidup terasa indah... Jazakillah khoir~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...