Wednesday, March 9, 2011

Mukhayyam Akhowat

Alhamdulillah... 5-7 Mac yg lalu ana berpeluang mengikuti Mukhayyam Akhowat anjuran Paksi Training di IMPIAN resort, Hulu Langat. Terasa diri ini sungguh gembira tak terkata kerana memang ana minat benda2 yg adventure macm ni. Bukan sahaja dpt pengalaman baru, pengisian baru, juga sahabat2 baru iaitu akhowat yg sma2 ingin mengislahkan diri. Pada mulanya ana agak segan kerana ana adalah antara peserta yg muda, tidak reti untuk beramah mesra dengan akhowat yg lebih tua namun mungkin kerana matlamat kami sma tidak susah untuk ana menyesuaikan diri. Alhamdulillah... Namun apa yang paling ana teruja adlah khabar2 kakak naqibah liqa' kmi di Sambest dulu amat2 menakjubkan. Kak Ayu sudah punya 2 anak, Kak Shima sudah berkahwin dan punya 1 anak, Kak Yong rupanya ada kembar yg amat seiras hingga ana termalu sendiri dek kerana tersalah orang, Kak Dik namanya. Sungguh... banyak perubahan yg berlaku selama 2 tahun tidak mendengar berita. Kak Alia, Kak Maryam Jameelah, Kak Sakinah masing2 sudah pun membina baitul muslim. Alhamdulillah... Ana tersangat teruja. Sungguh.~

Indahnya Ukhwah Lillah, Indahnya Nikmat Tarbiyyah. Ukhwah fillah abadan abada...~
Taklifan sepanjang mukhayyam adalah menghabiskn 1 1/2 juzuk & menghafal hadith 31 matan arba'ien. Bersungguh-sungguh para akhowat dengan taklifat tersebut. Ana akui, terasa biah solehahnya, terasa halawahtul ukhwahnya bilamana masing-masing memegang tafsir Al-Qur'an di tangan, makan setalam & minum secawan juga tidak segan untuk berkongsi segalanya.

Malam pertama, jadual hirasah kumpulan kami jam 1.00pg - 2.00pg. Masing-masing tidak mampu melelapkan mata dan akhirnya kami berkumpul dalam 1 khemah berkongsi cerita. Bersama Kak Fiza, Kak Far, Alia & Syifa' sesi ta'aruf bermula hinggalah ke tafahum yakni rukun usrah yg ke2. Dari hati ke hati, masing-masing menyingkap kisah lalu termasuk ana yang akhirnya menjadi ibrah untuk kami berlima. Bergenang air mata masing2 tatkala terkenangkn kekhilafan lalu. Namun kemesraan turut terjalin bila mana masing-masing tidak segan untuk bertepuk tampar, bergurau senda dan saling mengelap air mata yg tumpah bagaikan sudah lama berkenalan. Subhanallah... Sungguh bahagia ana rasakan tika itu. Bahagia dikelilingi akhowat yang saling berusaha untuk berubah ke arah kebaikan. Bahagia kerana masing2 dlm proses mengislahkan diri. Bahagia krn antara kami saling memberi quwwah antara satu sama lain. Bahagia kerana ukhwah yg terjalin tertaut dengan mahabbah lillah. Ya, ana sungguh bahagia dan teramat bahagia.

Jika nak diceritakan tentang slot, sungguh banyak & semuanya bermanfa'at. Cuma ingin dikongsi di sini adalah pengalaman yg paling tidak dapat ana lupakan ialah berpeluang untuk sujud pada 2 tempat yg tidak ana pernah cecahkan dahi ini selama 20 tahun ana hidup di muka bumi Allah. Pertama, tikamana semua para peserta diberi peluang untuk solat dhuha di tengah hutan. Allahu akbar...3x HambaMu ini sungguh hina ya Rabb... Tatkala memcecah dahi ini ke tanah, terasa sungguh hina. Selama ini kita beribadah cukup selesa & mungkin krn itu kita tidak dpt menghayati solat itu sendiri sbgmana para sahabat di zaman Rasulullah. Sebab itu kita tidak merasai ma'iyatullah dalam diri (kebersamaan bersama Allah). Ana langsung teringat bahawa asal usul diri ini drp tanah & kembali kita juga pd tanah menjadikan jiwa ini bergetar hebat. Betapa hina & kerdilnya kita ini. 

Kedua, sujud di dalam sungai yang ana kira amat sukar untuk melakukannya. Masakan tidak arus sungai yg kuat menjadikan ana terapung-apung. Cuba beberapa kali namun gagal. Mengalir sudah air mata ini, hampir sudah putus asa hingga akhirnya ana mengubah kedudukan membelakangkan arus sungai. Alhamdulillah... Apabila dapat mencecahkan dahi ini ke dasar sungai, tika mana dahi ini berjaya merasai butiran pasir yg halus itu, bibir ini bertasbih memuji kebesaran Ilahi. Subhanallah... Ana merasai satu perasaan yg cukup indah. 

"Dan semua sujud kepada Allah baik yang di langit maupun yang di bumi, baik dengan kemahuan sendiri maupun terpaksa (dan sujud pula) bayang-bayang mereka, pada waktu pagi dan petang hari."
(13:15)

Semua makhluk di bumi ini bersujud & bertasbih memuji kebesaran Ilahi... Masakan kita tidak?

Allahu Ta'ala A'alam...~

5 comments:

rimbunhijau said...

ALLAH...
Deejay, sgt2 rindu mereka...

Anonymous said...

nice pic...hehe.
mana ukht dapat?

~ !tQ@N$Y@b!Q ~ said...

imah > Akk2 paksi kirim salam ngn antunna sume. Mrk jgk rindu pd adk2 SAMBEST yg amat berpotensi...InsyaAllah~

Anonymous > Hehe...amik dr google. Asifla klu ade spe yg kenal ngn pic ni..tp klu dh masuk google kira umum la kn.~ ibtisam daiman

QURRATULAIN said...

Subhanallah dijah,,,bestnye!
rugi,,ana x dpt ikot..
ble bce part solat dhuha dlm hutan..
ana sedar,betapa kita yg dduk dlm rumah,,tmpat selesa pun kdg2 mls nak bngun berwudhuk,,solat dua rakaat..Astaghfirullah..
betapa diri terasa kerdil..

dan ukhwah,,andai tertaut krn-Nya..
jauh dn lme mne x jmpe..
x akn prnah dlupakan,,malah sntiasa diingati dn drindui...

x sabar na tnggu 17 mac ni,,byk ana nak `korek` ilmu n pngalaman dri nti..hehe
insyaAllah..biiznillah

~ !tQ@N$Y@b!Q ~ said...

mumtaz> Alhamdulillah diberi peluang utk merasai NIKMAT itu, enti jg akn merasainya 1 hari nnt!

Ya kita mmg brd d zon selesa tp i2lh perangkap utk kita... Allah uji keselesaan i2 utk melihat sejauh mana sifat kehambaan kita pdNYA...

Betul tu, bla kitajalinkan ukhwah ats dasar IMAN insyaAllah perasaan itulah ya dirasainya...

Ana pun x sabar, kita kongsi2 sma ya biiznillah...~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...