Friday, March 25, 2011

~Tawaran ditolak...~

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang,
Kuserahkan sepenuh jiwa & raga ini hanya untukMU duhai Pemilik Cintaku...

Sejak kebelakangan ini banyak sungguh tawaran yang ana terima. Alhamdulillah... Bukanlah tawaran belajar tapi tawaran bekerja. Menjadi guru sandaran KAFA di Tg. Karang, guru tadika & pengasuh taska di Selayang dan pekerja di PUSRAWI dan semua itu adalah pekejaan yana ana suka. Tapi bila ana utarakan pada abah, katanya :

"Nak pegi ke kak, nanti sape nak ajar budak2 tusyen? Nanti kan kita nak buat program kat sekolah2, sape yang nak tolong abah..."

Ana tahu itu hanyalah alasan abah. Padahal adik ana yang baru balik plkn boleh je ganti ana buat tu semua dan bukanlah abah tak boleh uruskan sendiri. Tapi Pada ana, abah cuma nak biasakan ana dengan urusan syarikat kami. (takdela besar mana pun tapi cukup membanggakan ana krn byk memberi manfaa'at kpd masyarakat).

Keinginan di hati memang nak duduk jauh dari abah kononnya nak berdikari. Membuak-buak rasa di hati ini ingin merasai alam pekerjaan yang sebenar dan tidak terikat dengan bisness keluarga tapi bila memikirkan yang ana masih lagi di bawah tanggungjawab abah, tidak patut ana ikut kata hati dan membelakangkan pendapat abah dalam membuat keputusan. Walaupun gaji tidak sebanyak rakan-rakan yang lain tapi cukuplah sekadar keperluan diri dan untuk tabungan sedikit. Alhamdulillah...

Impaknya, bila duduk dekat dengan abah ana rasa lebih terjaga. Mungkin di alam pekerjaan dunia luar, diri ini masih belum cukup bersedia kerana masih mentah dengan pengalaman. Bekerja dengan majikan susah kalau kita tidak memberikan komitmen yang baik. Bila duduk di depan abah memanjang semua kegiatan ana dipantau. Usrah, rakan-rakan, blog dan facebook pun tak lari dari pantauan abah. (Rase macam anak manja pulak...)

Walaupun ana tak suka dikongkong tapi ana rasa selamat sebagai seorang gadis muslimah & dalam masa yang sama ana cuba belajar untuk menjadi anak solehah. Terima kasih abah...~

Oleh itu bila ada seorang kakak bertanya pada ana :

+ Deejay nak kawin, umur dah 20 kan?
 -  Mestila nak tapi bukan sekarang...
+ Betul? Kalau sekarang agak2 parents ada masalah tak?
 - Ish akak ni... saye U pun tak masuk lagi. Ape kata akak aje yang terima ikhwah tu, mesti dia  taqdim akak dulu kan?
+ Akak serius ni, bolehla Deejay... Ciri2 yang ikhwah tu nak sume ada pada ukhtie...

Allah...

Namun hati ana cukup tsabat. Masih belum tiba masanya untuk ana memikirkan soal itu. Apa yang aula kini adalah tanggungjawab ana sebagai seorang anak kepada abah & umi dan tanggungjawab ana seorang kakak kepada adik2 juga tanggungjawab ana sebagai seorang hamba kepada Tuhannya. Ana belum cukup berbakti lagi pada mereka & tidak akan pernah cukup begitu juga tanggungjawab ana ilahi rabbi...

Allahu Ta'ala A'alam...

4 comments:

~..MaWar BeRdUrI..~ said...

salam ya ukhti...memang anak manja pon..haha..tp apa2 pun ingat!apa yg dutentukan oleh abah tue mgkin itulah yg terbaik..semoga ukhti terus istiqamah menjadi seorang mujahidah...insyaALLAH..

~ itQaN SyaBiQ ~ said...

salam... awak pun ape kurangny! Redha Allah bir Redha walidain...~
InsyaAllah, sma2lah kita ye...

rimbunhijau said...

deejay, istikharah dlm setiap keputusan ya..
ALLAH bersamaMu!...=)

~ itQaN SyaBiQ ~ said...

syukran 3la inzar!
Ya imah, i2 adlh solusi yg terbaik.
innaALLAHa ma'ana...~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...